Bu Blogda Ara

25 Nisan 2009

Gırgır dergisi inceleme devamı; Bayan çizerler

Bayan çizerlerin çizdiği köşenin adına aldanmayın; "Biz Bıyıksızlar" adı altında köşeyi sadece bayanlar değil erkeklerde takip ederdi.

Bu arada zamanın çılgın tiplemesi; Özden Öğrük'ün Çılgın Bediş de önemli bir mizah karakterimizdir.


Bu tipleme daha sonra TV dizisi olarak çekildi ve epey ilgi gördü. Aynı zamanda Türk mizah tiplemelerinin (iyi aktarılırsa) TV de iyi başarılar elde edeceğinin isbatı da oldu.

Oyuncu kadrosunda Bediş rolünde; o zamanlar popülerliği fazla olan Yonca Evcimik, Bedişin erkek delisi arkadaşı Mükü rolünde; Çiçek Dilligil, yakışıklı Oktay tipi rolünde; Cenk Torun vardı.

Bediş'de diğer önemli karakterler de ilgi odağıydı; çirkin, çelimsiz tipli Banu ve Bediş'in ilginç dedesi Necmi Dede v.s.

Biz Bıyıksızlar da çizen isimler şöyle sayılabilir;Ramize Erer, Gülay Batur, Eda Oral, Meral (Onat) Durak (Bazı isimleri unuttuysam affola)

Eda Oral, Meral Onat ve Ramize Erer daha sonra Hıbır Dergisi'nde de yeraldılar. Hıbır da aynı köşelerini çizmeye devam ettikleri gibi asıl ustalıklarını burada ortaya koyma fırsatı buldular.

Gülay Batur, bir süre, Oğuz Aral ile Simavilerin arasının bozulması ile Ertuğrul Akbay'a inadına satılan yeni oluşum Gırgır dergisinde yeralarak çizer hayatına devam etti.
Meral Onat Hıbır dergisi sonrasında bir iki dergide daha yeralmış ve birkaçta kitabı yayımlanmıştır; Kadınlar Hamamı (1996 / Sen Gülümse (2001) olarak biliyorum. En son kitabı olarak bldiğim Çanakkale Geçemediler (2007)olmuştur. Ve Meral Onat Kutlar bloguma not ileten Değer İskender'in bir katkısı olan yorumu ekliyorum;
"Bu kitap hakkında eleştirmenler ve tanıtım yazarlarınca; hakkının yenildiği de belirtilmeli. Kitaplar baştan sonuna dek sürekli olarak salonda ve mutfakta olguların nedenlerinin ilmi açıklamaları ile özellikle uzun uzadıya konuşan birkaç kadın ve akşam eve yorgun argın gelen kocası veya kardeşlerinden ibaret halde. Bu şekilde çevredeki düzeltilmek istenilen arabesk gürültü; daha sanatsal ve ilmi başka bir gürültüyle önlenmek isteniyor."


Ramize Erer ise Leman dergisi sonrası Radikal Gazetesi'nde Tehlikeli İlişkiler bant köşesinde çizim hayatına devam etmektedir. Eşi Nadide ve Kötü Kız gibi önemli karakterleri vardır. Özellikle Eşi Nadide de kendine güvenen, kocası ile ilişkileri iyi bir kadın tiplemesi yanında, onun evine temizliğe gelen, kocasına ve hayata karşı daima ezik tiplemesi ile de Türk kadınını iyi irdeleyen bir öykü kurgulamıştır. Ramize Erer'in, Evlilik, Kötü Kız, Tehlikeli İlişkiler isimli kitapları bulunmaktadır.

Kimileri Kötü Kız tiplemesi için İlişkiler köşesi çizeri Mehmet Ersoy tarafından benzer tiplemenin daha önceleri yaratıldığını bahsederler. Ama konuyu işleyiş açısından iki çizer arasında farklar vardır tabi. Ramize Erer aynı zamanda karikatürist Tuncay Akgün (Leman Dergisi, Bezgin Bekir tiplemesi çizeri) ile evlidir.
Gırgır'ın kadın mizahçılara, kendi yaşam tarzlarında espriler açısından serbestlik vermesi önemli bir anlayış yaratmıştı. Zaten Gırgır'ı bulunduğu sevilen konuma taşıyan, her kesime tam keyif verebilmesidir bence. Ancak bazen kadın çizerlerin, sadece kadın konularında espri bulacağız diye zorlama espri ve tekrara düştüklerini de çevremde çok duymuştum. (Bunlar belki de erkek bakış açılarını yansıtıyor olabilir)

Hiç yorum yok: